224

Sammanfattning av 2015

Då var ett till träningsår till ända. Vet inte riktigt om det har varit ett bra eller dåligt år, det har helt enkelt varit lite upp och ner.

Jag har ställt upp i elva lopp under 2015. Det har varit fem löplopp, ett skidlopp, ett simlopp, ett cykellopp och tre triathlontävlingar.

Sammanfattning - Håkan Brovell

Sandstränder i februari

Första tävlingen var redan 28 februari när det var dags för Thy trail marathon i Danmark. Det loppet kan vi klassa mer som ett upplevelselopp än ett lopp att jaga ett resultat. Det var ett riktigt tufft lopp, med långa löpsträckor på sandstränder och på ängar som var dränkta i iskallt vatten. Ett lopp jag sent kommer att glömma.

Vattenplaning i Dalarna

Bara en dag efter Thy så stod jag på startlinjen i Sälen för att åka till Mora på skidor. Vi snackar då öppet spår på Vasaloppet. Jag kan väl säga så här, att var det blött på Thy trail marathon, så var det minst lika blött under Vasaloppet. Ett hemskt lopp, som jag inte kommer åka om i första taget om någonsin. Men den svenska klassikern var säkrad efter det.

Överraskningar

Efter Vasaloppet, så kom en lite lugnare tid tills våren kom. Då var det tävling ungefär varannan vecka. De tävlingar som stod ut under den här perioden var Hallstahammar triathlon som blev ett duathlon där jag vann motionsklassen. Har aldrig hänt tidigare att jag vunnit, så det var rätt kul och överraskande. Västerås triathlon var en annan glad överraskning där jag i riktigt blåsiga förhållanden knep en 10 plats i motionsklassen.

Runt en sjö på cykel

Vätternrundan hann jag även med att avverka under året. Första året cyklade jag själv och missade 10 timmars gränsen med 6min. I år cyklade jag med ett gäng från jobbet och vi satte upp som mål att ta oss under 10 timmar. Det började rätt knackigt med ett flertal oplanerade stopp och rätt mesig cykling. Efter Jönköping så fick vi upp farten och när det var ca 5 mil kvar då fick jag fart under pedalerna och drog upp ett tempo som vi sedan kunde hålla hela vägen in i mål och passerade mållinjen med god marginal till 10 timmar, det blev 9 timmar och 33 minuter. Att säga att stämningen var på topp när vi kom i mål är en underdrift. Ett riktigt roligt lopp som jag gärna kör igen.

I en å med våtdräkt

Under mitt klassiker år så fick jag bara simma 1500m under Vansbrosimningen förra året. Då jag inte riktigt kände att jag hade gjort en klassiker med halva Vansbrosimningen gjord, så bestämde jag mig för att köra Vansbro igen då vattnet skulle vara betydligt varmare detta år och 3000m skulle således köras. 47min tog simningen och det var betydligt bättre än vad jag trodde att jag skulle klara av, och lyckades seeda mig till startgrupp 3 nästa år. Dock blir det ingen Vansbro då.

Ironman och mitt första skygrace

Under augusti så var jag först i Tromsö för att springa en vertikal kilometer och ett skyrace. Detta var så häftigt, jobbigt och något skräckartat. Det var kallt, regnigt och blåsigt, men det spelade ingen roll för detta var en upplevelse utöver det vanliga och är en av årets höjdpunkter.

Min andra Ironman blev lite av ett antiklimax. Jag nådde inte mitt mål att ta mig under 11 timmar, men sänkte ändå mig med ca en timme från förra året. Så jag blev både besviken och nöjd på samma gång. Men i slutändan så är jag inte nöjd och siktet är nu helt inställt på att sänka tiden mycket till nästa år då Challenge Roth står som stora målet.

Årets besvikelse

Året slutade med en stor besvikelse. Lidingöloppet.

Träningen då?

Med tanke på det jag lyckats åstadkomma under året, så har träningen gått framåt och gjort mig bättre. Då jag satt personbästa i alla tävlingar förutom Lidingöloppet. Men det finns mycket att förbättra, men då har jag något att jobba på nästa år också.

223

Julens fel

Jag hör ofta personer som säger att man måste våga vila. Även att vila sig i form är ett uttryck som är populärt. Nu i jul har jag vilat, jag har faktiskt vilat som aldrig för. Men inte har jag lyckats vila mig i någon form, snarare har jag vilat mig ur form.

Julen - Håkan Brovell

Snö

Men nu är julen slut och lagom till det så kom det där vita frusna vattnet som så många älskar, själv är jag mer tveksam. Även de flesta kollektivtrafikbolag blir förvånade när snön kommer varje år. Så jag kunde enkelt konstatera att jag kunde ha önskat mig bättre förutsättningar för att komma igång igen.

Likt Bambi, så lyckades jag ändå ta mig ut på det något hala underlaget. Då jag är en evig sommaroptimist så kör jag året runt med odubbad skor. Jag tänker att på så sätt blir det lite extra träning av balanssinnet. Utan några pinsamma vurpor, så tog jag mig igenom ett backintervallpass på ett hyggligt sätt, även om konditionen kändes något ansträngd. En kombination av kyla och för mycket vila var nog den orsaken. Så min slutsats är att man inte kan vila sig i form. Det går däremot att träna sig i form. Så nu är det slut på vilan.

222

Swim Smooth ”swim clinic”

Jag har blivit en riktig simfantast. Jag tycker det är riktigt roligt att simma, och längtar hela tiden till bassängen. Något jag däremot inte gillar är att det är så svårt.

Swim Smooth swim clinic - Håkan Brovell

Att se sig själv

När jag var på Fuerteventura och Playitas, så passade jag på att fotografera mig själv under vattnet när jag simmade. Jag tycker att jag har blivit bättre och faktum är att jag simmar snabbare och längre än tidigare. Men betyder det att jag simmar bra? Det är mycket svårt att på känsla veta om ens teknik är bra eller inte. Min känsla har varit att den har varit helt okej, visst finns det en del saker att förbättra det gör det alltid.

Men min chock när jag fick se bilderna över min simning var inte av det positiva slaget. Jag trodde faktiskt att jag var bättre än det där jag såg på bilderna. Men att bilderna skulle ljuga kunde inte ens jag övertala mig själv till. Det var helt enkelt bara att inse faktum att även om jag kommit en bra bit på vägen, så har jag lång väg att gå eller simma om vi ska vara helt korrekta.

Swim Smooth swim clinic

Så den 16 januari, så kommer jag delta i en så kallad ”swim clinic” som hålls av Martin Hill, som är en licenserad Swim Smooth coach.

Swim Smooth har jag skrivit om tidigare, och det är den ”lära” som jag följer och tycker är riktigt bra. Så vad händer då under en ”swim clinic? Dels så kommer jag och övriga deltagare att bli filmade från alla möjliga vinklar när vi simmar och sen kommer vi få se oss själva och få feedback på vad som kan förbättras. Efter det blir det teori, och sen ytterligare en pool session, där vi får öva på övningar som ska hjälpa en att rätta de fel som vi gör i dagsläget.

Att påstå att jag ser framemot detta, vore en underdrift. Jag riktigt längtar tills den 16 januari, för detta ska bli jätteintressant och spännande och få höra av en erfaren coach om vad jag gör för fel och hur jag ska göra för att komma till rätta med mina problem.

221

Merrell Bare Access 4

Jag har turen att få vara en testare av löparskor för myrunning.se och nu är det dags att testa skon Merrell Bare Access 4.

Merrell - Håkan Brovell

Vill man läsa recensionen när den är klar, så kommer den upp på myrunning.se i början på februari.

Introduktion till barfota löpning

Merrell Bare Access 4 skon, kommer bli min första sko som har 0mm drop. Dvs det är ingen skillnad mellan tå och häl. Skon klassas som en bra introduktion till barfota löpning, då den har 8mm dämpning, så är den inte riktigt på barfota löpning nivå, men knackar på dörren hejvilt.

Det ska bli ytterst intressant och jag är väldigt spänd på att få testa dom ute då det lägsta drop jag tidigare kört med är 4mm och det har varit terrängskor. Dessa ska ändå gå att springa landsväg med. Och skillnaden mellan att springa på terrängunderlag och asfalt är rätt stor. I terräng så blir inte underlaget lika stumt som asfalt. Det leder ofta till att man vill ha mer dämpning i sina asfalts skor, för att benen inte ska ta lika mycket stryk. Men när det gäller barfota skor, så gäller det att börja försiktigt för att vänja fötter, leder och vader vid den minimalistiska dämpningen.

Första intrycket av Merrell Bare Access 4

Jag har ännu inte sprungit någon lång sträcka med skorna. Men jag har gått i dom en hel dag, samt tagit några få löpsteg för att ta bilden ovan. Och de känns riktigt sköna, de mest utmärkande hittills är den väldigt rymliga tåboxen. För en som har något bredd framfot, så är det lite av ett hallelujah moment. Har nog inte upplevt en så rymlig tåbox i någon annan sko jag haft.

Resterande intryck av Merrell Bare Access 4, kommer som sagt att finnas på myrunning.se i början på februari.

220

Träningsläger på Playitas

Att påstå att motivationen är på topp för träning när man befinner sig hemma i Sverige vore att undanhålla sanningen lite. Att befoga över kallt väder, ofta regn och ungefär 6h när det ska vara ljust, men istället är grått så det ändå känns som mörkt är kan vi helt ärligt säga inte det mest motiverande, så jag drog iväg till Playitas på Fuerteventura.

Playitas_1 - Håkan Brovell

Träningsläger vs semester

Den här resan har jag kallat mitt egna lilla träningsläger. Vill inte riktigt kalla det semester, för när jag har semester så tränar inte jag. Då ligger jag ofta på stranden och gör ingeting och visst blev det några timmar på en solstol vid poolen här med, men största delen ägnades åt träning och det var även syftet med själva resan. Att kunna enbart fokusera på träning och även göra det under gynnsamma väderförhållande. Istället för att varje pass ska bli en mentalkamp att bara ta sig utanför dörren, som hemma i Sverige.

Klimatet

Att byta det svenska klimatet mot Fuerteventuras var inte alls fel. Svensk sommarvärme och då snackar vi inte 2015 års sommar, utan en bra sommar med värme, är det som jag har haft här nere. Sol varje dag, och en hel del vind. Men Fuerteventura kallas Europas Hawaii och det finns väl kanske en liten sanning i det om man iaf kollar på hur mycket det blåser.

Playitas_2 - Håkan Brovell

Träningen

Träningsmöjligheterna här känns som oändliga, du skulle i stortsätt kunna träna hela tiden om din kropp orkade. Så mycket finns det att göra här. Att påstå att alla tränar här är kanske lite att överdriva, för vissa spelar faktiskt golf. Ja golf är inte att träna i ren fysisk mening och jag har även sett folk som röker. Men väldigt många tränar och det är allt från proffs till mer normala människor.

För egen del så har det hunnits med en hel del löpning och simning. Har även sett och snackat lite med 2013 Ironman world champion Fredrik van Lierde. Det var ett stort ögonblick måste jag erkänna.

Så hur mycket träning har det då blivit kanske ni undrar? Och det ser faktiskt ut så här.
Löpning

  • 7 pass – 98km

Simning

  • 6 pass – 17 300m

Styrka

  • 2 pass – 1,5h

Och jag får erkänna att jag faktiskt är rätt slut nu. Har inte haft en enda vilodag och det märks, speciellt på löpningarna där benen har varit riktigt sega på de sista passen. Har även dragit på mig två rejäla blåsor på högerfot efter ett långpass i början på veckan, som gjort löpningen till en plågsam upplevelse. Imorgon bär det av mot Sverige igen, och som helhet är jag rätt nöjd med vad jag åstadkommit här och jag kommer definitivt att sakna värmen.