114

116

Idag hade jag ett bra lågintensivt löppass. Jag sprang lika långt och på samma sluttid och samma kilometertid som mitt bästa pass så långt men med ett mindre pulsslag/min ändå då. Och då sprang jag idag i mycket mer motvind än då, för då var det totalt vindstilla. Så jag känner att den här sortens träning faktiskt ger resultat, även om det inte märks i lika stor utsträckning som när jag manglade på med intervaller förra vintern och jag ständigt märkte effekt då jag blev snabbare. Så tror jag den här sortens träning kommer att märkas senare när jag börjar trappa upp och springa snabbare.

Nu har jag bara ett pass kvar i december innan det är dags för två veckors löparvila. Vet inte riktigt hur det kommer att gå, men kroppen kan behöva återhämta sig och dessutom skönt att mentalt koppla av lite från träningen och åter få suget tillbaka att ge sig ut dessa mörka månader.

Sen när det är dags i januari igen så kommer jag lägga till ett långpass till som kommer att gå lite fortare, men där jag istället för att springa i 2,5h kommer enbart att köra i ca 2h, men minst 2h. Förhoppningen är att jag ska kunna komma upp i tävlingsliknande farter, men ändå hålla min puls under kontroll och under min mjölksyratröskel. Får återkomma längre fram hur det går med detta.

113

115

Trender är alltid kul och gäller det trender inom träning så blir det extra kul tycker jag. Lyckades hitta American College of Sports Medicines årliga undersökning av nästa års trender inom träning. De 10 största trenderna för 2014 ser ut så här.

  1. Hight-intensity training (HIIT)
  2. Kroppsstryketräning
  3. Utbildade och erfarena fitness professionella
  4. Styrketräning
  5. Träning + viktnedgång
  6. PT-träning
  7. Träning för äldre
  8. Funktionellstyrka
  9. Gruppträning med PT
  10. Yoga

Att HIIT träning ligger etta känns inte så förvånade, och där är Crossfit det som de flesta känner till, ska bli intressant och se om detta enbart är en trend eller om den kommer överleva. För var man än vänder och vrider på sig så kan man antingen läsa om den här träningsformen eller så blir man överröst av nya klasser på olika center som erbjuder massa nya klasser med just den här sättet att träna.

Jag har lite svårt att bilda mig en uppfattning om just HIIT träning, men det känns som en träningsform som är väldigt tidseffektiv, vilket passar in i vårt tidspressade livsschema, men att skaderisken är väldigt hög. Men då jag inte själv kör sån här träning, och inte så påläst så kan jag ha helt fel.

Nummer två tycker jag är lite intressant att istället för vanlig gymstyrketräning med vikter så är det istället trendigt att använda kroppen som tyngd. Vet inte riktigt vad det kan beror på att det skulle vara så populärt. Men det har varit en hel del snack om stenåldersträning, kanske är det de som menas här? Ska iaf bli intressant och se om det är något som kommer till Sverige.

Först hade jag lite svårt att förstå vad som menades med nummer tre, men vad jag förstod av undersökningen så menas det att det kommer bli ännu mer populärt att utbilda sig till PT och liknande yrken via certifierade ”skolor” som t ex S.A.F.E här i norden. Och med tanke på den uppsving som träningen har just nu och troligtvis kommer att fortsätta ha 2014, så är det inte förvånande alls.

112

114

Jag är med i en grupp på FB och det är en grupp som är helt fantastisk och som i dag förtjänar att uppmärksammas. Det sägs att denna grupp är Sveriges största löparklubb och med över 1500 medlemmar så kan det mycket väl stämma. Men denna post ska inte handla om gruppen utan vad gruppen har åstadkommit de senaste 24h. För som många vet så pågår Musikhjälpen just nu, med insamling för att alla kvinnor ska få överleva sin graviditet.

I vår grupp så kom en person på att han ville göra något för att samla in pengar till detta ändamål och kom på att vi alla skulle kunna bidra, och vilket bättre sätt att göra det på än att göra det vi gillar allra mest, dvs att springa. Så idén var att springa 24h runt Gustav Adolfstorg i Göteborg där Musikhjälpens bur står.

musikhjälpen_2013

Så många som bor i och runtomkring Göteborg signade upp sig på en lista över när de ville springa för att någon alltid skulle springa under dessa 24h, vissa har sprungit många många många varv runt torget, andra lite färre. Men gemensamt är att alla har skänkt 10kr/km som de sprungit. Resten av oss som inte bor i närheten av Göteborg har sprungit på andra platser och gjort exakt samma sak. Och vi har lyckats på 24h samlat ihop 21,475kr (slutsumma över 50,000kr)!

Jag är oerhört imponerad av Torsten Vikingson som har styrt upp det här och även imponerad av de som sprungit runt torget som är 225m långt varv, men ändå sprungit rundor på upp till 32km, snacka om många varv. Jag önskar själv att jag hade bott i Göteborg och kunde fått springa runt buren på torget.

Men kan inte punktera nog hur stolt jag är att få tillhöra den här gruppen, och då känner jag enbart en person i den här gruppen personligen, men gemenskapen är otrolig även om alla egentligen helst av allt vill springa helt ensamma därav namnet Lonesome runners.

111

113

Idag besökte jag Eriksdalsbadet undervisningsbassäng, för att börja om från grunden när det gäller simningen med Total Immersion övningar. Till min stora förvåning så var där massor av småbarn som lekte med flyttleksaker. Nu kan man ju undra varför dom var där och inte i äventyrsdelen som Eriksdalsbadet ändå har.  Men jag tänkte inte låta några småbarn hindra mig från att träna teknik, så jag hoppade i bassängen och började flyta omkring för att sedan jobba på rotation.

Jag har alltid trott att jag har varit alldeles för platt i vattnet och att det har gjort att jag är långsam. Men idag såg jag på filmer som jag spelade in efter att alla småbarn hade lämnat, att jag kanske överroterar istället. Vad jag har förstått så vill man inte att ens axlar ska hamna ovan på varandra för då får man kämpa för att hålla balansen i vattnet, men sen vill man inte ligga på mage heller. Detta kämpade jag med i olika övningar och det kändes rätt bra. Men behöver ett antal ggr till innan det sitter i muskelminnet.

Eriksdalsbadet_undervisningbassäng - Håkan Brovell

Helt plötsligt var jag totalt ensam, och kunde fokusera på laser lead rotation övningen.

110

112

Simning, denna kära sport som jag så gärna vill bli bra på, är något av det svåraste jag gett mig på. Jag har nu simmat ungefär i ett år, lite mindre men vi säger ett år och visst jag har kommit mycket längre än när jag startade för ett år sedan. Men jag är fortfarande väldigt långt ifrån där jag önskar att jag skulle vara.

Att simma med klubben har gjort väldigt mycket, att simma i olika farter har varit bra för att känna sig mer bekväm i långsammare farter. Men det som jag har märkt i slutändan är att jag har tappat mer och mer teknik och istället börjat återgå till hur jag simmade för ett år sådan. Dvs ett konstant vevande med armarna, så jag är helt slut efter 25m.

DVDs

En kombination av dessa två hoppas jag ger underverk

Så jag känner att jag måste återgå till grunderna och få in dessa i muskelminnet och bli av med det gamla sättet som tydligen sitter kvar. Så nu har jag införskaffat mig två olika DVDs där den ena ska hjälpa mig med grunderna och den andra ska lära mig ”catch” fasen på rätt sätt. När det väl sitter i muskelminnet, så kan jag börja återgå till att simma med klubben. Jag hoppas kroppen kan fånga upp detta rätt fort, för jag vill verkligen bara kunna simma och slappna av och slippa hela tiden tänka på tekniken. Jag vill att det ska vara som med löpningen, dvs kännas lätt.

Mitt mål är helt enkelt att till sommaren simma som Anna-Karin Lundin. Troligtvis helt omöjligt att klara av, men har man inget att sträva efter, så har man inget att kämpa för.