250

Mountainbike på Lidingö

På grund av min skada så har jag inte cyklat på cirka 8 månader. Men i lördags tog jag en tur ut på Lidingö med min mountainbike.

Mountainbike Lidingö
Mountainbike Lidingö

Jag har tänkt att avvakta lite till innan jag sätter mig och verkligen tränar specifik cykelträning, men jag ska börja cykla lite mountainbike igen hade jag tänkt mig. Vill inte belasta min vad för mycket, men lite lugn stigcykling borde jag klara av mig. Det var exakt det jag gjorde i lördags också och vädret kunde jag inte klaga på.

249

Utvärdera sig själv

För att kunna utvecklas åt rätt håll så gäller det att utvärdera sig själv. Att utvärdera sig själv när man simmar är extremt svårt, då man inte ser något av det man gör.

Simning

Jag har studerat mängder med videos på simmare och hur dom gör. Här visas två bilder från två videos, där den vänstra bilden visar öppet vatten mästarinnan Shelly Taylor Smith. Hon till höger är Rebecca Adlington, olympisk guldmedlajör i 400 och 800m frisim i Peking 2008. Vad jag strävar efter är att få till samma höga armbåge som dessa har. Även den lilla vinkeln, mellan överarm och underarm. Just denna detalj är väldigt viktig som avgör om man simmar effektivt eller inte.

Simning - Håkan Brovell

Om vi tittar på hur jag såg ut för ett år sedan när jag fick mig själv filmad för första gången, så ser vi att min arm är helt rak. Jämför med Shelly och Rebecca ovan, så ser vi att skillnaden är extremt tydlig. Att trycka armen nedåt på det sättet gör att jag pressar allt vatten mot botten och lyfter mig själv uppåt. Istället vill jag pressa vattnet bakom mig, för att på det sättet komma framåt.

Simning - Håkan Brovell

Men senaste månaderna så har jag tränat teknik och åter teknik och i torsdags så fick jag chansen att åter filma mig själv, och all träning har gett ett resultat. Jag börjar få en högre armbåge, inte alls lika rakt armtag längre. Jag har dock fortfarande mycket jobb framför mig innan jag når Shelly och Rebeccas extremt snygga simteknik. Men nu har jag i alla fall fått bevisat för mig att all teknikträning inte varit i onödan.

248

VLOG #4 – Swedish Goggles av Malmsten

Att bara ha ett par simglasögon är ingen bra idé. Det kan hända så mycket, att ha ett par till väskan är alltid att föredra. Så jag skaffade ett par till, ett par som jag velat ha länge. Ett par Swedish goggles från Malmsten.

Malmsten Swedish Goggles

Klassikern Swedish goggles

Simglasögonen började produceras på 1970-talet och används än idag av de allra flesta av världens toppsimmare.

probably the worlds most copied swim goggles.

Malmstens klassiker har influerat mängder av olika simglasögon och det finns kopier av dessa i de allra flesta simmärken som gör simglasögon.

Skillnaden från andra simglasögon

Vad är då skillnaden mellan Malmstens Swedish Goggles och andra simglasögon?

Malmsten Swedish Goggles

Först och främst så måste man sätta ihop dom helt själv, precis som en IKEA möbel. Verkar vara en svensk grej att sälja saker som vi själva måste sätta ihop. Precis som med en IKEA möbel så är även detta en frustrerande process med Malmstens simglasögon. Speciellt om man har lite klumpiga fingrar som mig för det är ett precisions arbete.

Vad du får i gengäld är ett par simglasögon som passar ditt ansikte perfekt. Ytterligare en skillnad är att dom saknar vaddering på själv glasen som sitter mot ansiktet. Detta gör att simglasögonen är väldigt lätta. Men även att dom i början, innan man vant sig kan kännas väldigt obekväma och kännas hårda mot ansiktet. Men det är som sagt en vanesak.

247

Simning på hjärnan

Nått har hänt i min hjärna, jag kan inte sluta tänka på simning. Jag längtar till simhallen hela tiden och då är jag där redan 6-7 ggr i veckan.

Youtube junkie

Youtube har blivit min stora inspirationskälla för simning. Jag kollar på alla simklipp jag kan komma över, speciellt när det är simövningar för de olika simsätten. Det är verkligen som jag blivit helt besatt. Det har till och med gått så långt att jag medan jag jobbar, så sitter jag och gör bröstsimsparkar på jobbet.

Mål

Mitt mål med simningen är först och främst att bli bättre på frisim för att simma snabbare på en Ironman. Men just nu ligger inte fokus där, då det är väldigt lång tid kvar till nästa års tävling. Mitt mål nu är att slipa på tekniken i frisim, samt att lära mig övriga simsätt inom simning. Någon gång under nästa år skulle jag vilja kunna simma 200m medley, allra helst skulle jag vilja simma 400m medley. Jag skulle säkert redan idag kunna simma 200m medley. Men jag vill kunna göra det behärskat och med bra teknik, inte slå mig fram i vattnet.

Simsätten

Så hur ligger jag då till när de gäller dom fyra simsätten frisim, bröstim, ryggsim och fjärilsim?

– Frisim

Frisim just nu känns riktigt bra. Jag vill fortfarande inte hävda att jag är bra, men till helt okej kan jag sträcka mig. Just nu är det mycket teknik, med rotation, hålla hög armbåge i catch fasen med mera. Jag tränar ingen fart eller uthållighet alls, det kommer att komma senare under året.

– Bröstsim

De flesta av oss kan simma bröstsim, då det blivit inpräntat sen tidig ålder. Men att jämföra den sortens bröstsim med bra teknik bröstsim är som natt och dag. Och här kan jag bara konstatera att jag har mycket att lära. Allt från kicken till armtagen till tajma armtagen och kicken på rätt sätt. Jag har helt enkelt en lång väg att simma för att bli bra på detta simsätt.

– Ryggsim

Ett av dessa simsätt som jag har haft allra svårast för. Av någon anledning så flyter jag inte lika lätt på rygg som på mage. Sen får jag inte ihop rotationen som är ännu viktigare i ryggsim än vad den är i frisim. Sen armtaget är nog det svåraste, med rotation på handen och sen trycka ner utmed sidan, istället för att svepa. Det här med en rotation i höften blir lite väl mycket för mig att hålla reda på och få till. Vi kan säga att jag har väldigt mycket att öva på. Men jag kommer iallafall 25m, och det är en början.

– Fjärilsim

Simsättet där framstegen varit allra minst. Ingenstans för att vara helt exakt. Jag har börjat träna delfinkick och göra delfinkick med frisimsarmtag. Men längre än så har jag faktiskt inte kommit. Har tänkt mig att fjärilsim får bli det sista simsättet jag lär mig. Det känns absolut svårast rent tekniskt och jobbigast om man kollar fysiskt. Jag känner mig inte helt redo än för att våga ge mig på fjärilsim, men det kommer nog.

246

VLOG #3 – Fotinlägg

Har nu fått mina fotinlägg som jag beställde för ca två veckor sen.

Fotbäddar - Håkan Brovell

Funktionen av fotinlägg

Dessa fotinlägg, ska nu balansera upp min fötter samt ge avlastande stöd. Jag har höga fotvalv och det är speciellt där som jag behöver stödet. Har märkt det på min vänster fot, där mina problem är att jag är spänd över fotvalvet.

Det krävs nu en ingångsperiod på ca 2-3 veckor, men foten har redan blivit bättre. Det kommer även fortsatt att krävas att jag gör mina rehabövningar där excentriska tåhävningar är största fokusövningen.

Börja springa?

Ett av mina stora problem är att jag vill att mycket ska gå snabbt. Vill jag bli snabbare, så springer jag snabbt direkt istället för att låta det ta sin tid och öka i långsam takt. Så för att lära mig av mina misstag, så kommer jag inte börja springa direkt. Jag kommer ta dessa 2-3 veckor att långsamt gå in sulorna, ta en utvärdering efter det av hur det känns. Känns det bra då, så kan jag så smått ta några försiktiga löpsteg igen. Jag har alltså inte sprungit sen i april månad, och att då tro att det ska vara som förut är nog att hoppas på för mycket. För helt enkelt skynda långsamt denna gång.